Kiedy Netflix z reklamami i za ile?
3 listopada 2022 roku Netflix wprowadził abonament z reklamami. Na razie oferta dotyczy 12 rynków. Plan wspomagany reklamami można zamówić w Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Meksyku, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i oczywiście USA. Oferta nie obejmuje na razie Polski.
Co oznacza w praktyce? W komunikacie podano, że reklamy będą miały długość 15 lub 30 sekund i będą odtwarzane przed i w trakcie programów oraz filmów. W planie „Basic with Ads” reklamy będą pokazywane średnio przez 4-5 minut na godzinę. W planie tym nie będzie można pobierać filmów do późniejszego oglądania.
Koszty planu są zależne od regionu. Najmniej zapłacą mieszkańcy Brazylii, w przeliczeniu na złotówki około 16 PLN za miesiąc. Najdrożej, przynajmniej według obecnych kursów — Amerykanie. W USA miesięczna subskrypcja została wyceniona na 6,99USD.
Firma różnicowała ceny usługi w zależności od rynku już wcześniej, dla planów bez reklam. W strefie EURO plan podstawowy (bez reklam) kosztuje 7,99 EUR, w USA 9,99 USD. Taniej jest w Polsce – 29 zł, co raczej odpowiada 6 USD lub 6 EUR. Jeszcze taniej w Ukrainie 4,66 EUR.
Według przedstawicieli platformy, w planie wspartym reklamami, będzie dostępnych około 90% zasobów platformy. Trzeba również zaznaczyć, że zasoby te różnią się w zależności od regionu.
Netflix zwraca uwagę, że nowy plan da możliwość budowy bardziej zróżnicowanej bazy odbiorców. Szczególnie młodych widzów, którzy coraz częściej sięgają po cyfrowe alternatywy rozrywki. Jednocześnie coraz rzadziej oglądają oni telewizję linearną.
Model biznesowy oparty o reklamę przez wiele lat sprawdzał się lepiej niż model oparty na subskrybentach. Netflix zaczyna testować inny model biznesowy i różne wnioski z tych testów mogą się pojawić w przyszłości.