Możliwości Metaverse. Jak Microsoft zmienia biznes
Metaverse to nowa technologia, która może całkowicie zmienić sposób, w jaki wchodzimy w interakcje, prowadzimy interesy i odkrywamy świat. To wirtualny wszechświat, który umożliwia użytkownikom zakładanie awatarów i odkrywanie tego świata w zupełnie inny sposób. Technologia może przynieść wiele korzyści. Chwilowo jest bardziej kojarzona z rozrywką, może ona jednak dokonać ogromnych zmian w biznesie.
Czym jest Metaverse?
Metaverse, termin ukuty przez autora science fiction Neala Stephensona w jego powieści Snow Crash z 1992 roku, to wirtualny wszechświat, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje i zwiedzać go za pomocą awatarów. Technologia taka może zapoczątkować nową erę wzajemnych relacji międzyludzkich, ale również zmienić sposób, w jaki wykonujemy naszą pracę.
Pojęcie metaverse spopularyzowała Platforma Meta, bardziej znana jako Facebook. Plany związane z budową platformy stały się realne i bliskie realizacji. Oddział Meta – Reality Labs, skupia się na tworzeniu metawersum. Do eksplorowania metawersum używa zestawów słuchawkowych Oculus. Firma Oculus została przejęta przez Facebooka parę lat wcześniej.
Korzyści Metaverse
Metaverse to na razie jedynie wielki potencjał. Koncept jest atrakcyjny nie tylko dla użytku prywatnego, dostarczania rozrywki. Metaverse może stać się bardzo atrakcyjny dla biznesu. W tym kontekście warto przyjrzeć się, nie temu, co robi Meta, a raczej temu, co proponuje Microsoft.
Jedną z głównych zalet metaverse jest możliwość tworzenia w czasie rzeczywistym interaktywnego środowiska online z awatarami. Środowiska takie mogą być wykorzystywane do prowadzenia wirtualnych prezentacji, szkoleń, współpracy, czy przeprowadzania transakcji biznesowych. Oznacza to, że pracownicy firmy mogą zacząć współpracować miedzy sobą w nowy unikalny sposób i tworzyć nowe relacje, które w innym przypadku były niemożliwe.
Metaverse, oprócz wirtualnych spotkań, które zapewniałby takie samo doświadczenie jak realne, może zapewnić dostęp do szerokiej gamy narzędzi i funkcji, które mogłyby być wykorzystane do poprawy współpracy i produktywności.
Metaverse ma potencjał, aby przekształcić, to jak dziś między sobą współpracujemy tak więc i to, jak prowadzimy biznes.
Konferencja Build 2022 i strategia Microsoft
Na konferencji Build 2022 Microsoft ujawnił swoją strategię dotyczącą Metaverse. Strategia ta łączy liczne, popularne produkty firmy: Teams, Azure, Digital Twins i HoloLens.
Firma planuje wykorzystać awatary w Teams, nazywane Mesh jako sposób na umożliwienie współpracy i komunikacji w czasie rzeczywistym. Może to stanowić ogromną korzyść dla firm, które działają zdalnie lub mają zespoły zlokalizowane na całym świecie. Umożliwiając im interakcję łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej.
Microsoft nie jest osamotniona w swoich wysiłkach na rzecz stworzenia metaversu. Inne firmy, takie jak Google, Apple i wcześniej wspomniane Meta, też pracują nad podobnymi technologiami. Mogą one zmienić sposób, w jaki pracujemy i wchodzimy ze sobą w interakcje. Potencjał tej nowej technologii jest naprawdę ogromny.
Metaverse to nowa, być może rewolucyjna technologia, która może całkowicie zmienić sposób prowadzenia biznesu. Umożliwi ludziom interakcję w wirtualnych światach, pozwoli na szybszą i bardziej efektywną współpracę.